Lite om språkresan!

Kikar in minst 5 bloggar om dagen som handlar om olika personers språkresor och om deras upplevelser när de var iväg till sitt språkreseland. Hittade ett inlägg när någon som var iväg till LA med ef som svarade på några frågor innan hon åkte. Tyckte de va bra frågor, så svarar på dom jag också!
 
Vart ska du åka?
Los Angeles, i Kalifornien

När ska du åka?

23/6. Om lite mindre än en månad :D

Vad ska du bo i för slags boende?

Jag ska bo i värdfamilj. Vil lära mig så mycket som de går om att leva ett vanligt Amerikanskt liv och vill lära mig mycket mer om kulturen så tyckte det var de rätta alternativet för mig :)

Hur länge ska du vara borta?

3 veckor. Inte för långt, och inte för kort!

Vilka kan åka på en språkresa?

Alla som vågar och vill upptäcka nytt! Finns olika resor i ett stort utbud. Finns junior språkesor från 10-14 tror jag det är, och vanliga från 13-18/14-18. Finns till olika länder med olika aktiviteter och kulturer.

Hur kom du på idén att åka på en språkresa?

Jag har funderat lite på High School Year Abroad när jag slutar nian, eller andra året på gymnasiet. Kollade runt lite och pratade en hel del med mina föräldrar. De gillade ideen med high school year abroad men vi alla tyckte att jag skulle prova med en språkresa först. Ville åka redan i år. Kikade runt lite om kvällarna på olika sidor och tillslut hittade jag något som passa mig. En resa med sts(personligen tycker jag sts låter bättre än ef o liknande) till los angeles i 3 veckor för åldrarna 13-18. Är van att umgås med människor som är 1-3 år äldre för att jag går i en klass över än va ja egentligen ska och brukar oftast dra mig mer åt personer som är äldre, så tyckte att de lät perfekt! Bokade och längtar som tusan.

Känner du någon som ska med på resan?
Nej, åker ensam. Valde att göra det för att jag tror att man använder språket mer då och umgås lite mer med alla människor från alla länder istället för att bara dra sig till sin kompis. Man växer mer som person om man åker ensam så att säga. Har växlat några ord med andra som ska resa från Sverige och de verkar vara trevliga och goa människor så tror de kommer bli superkul!

Vad är en språkresa?

Det är egentligen en fråga som kan ha ett hur långt svar som helst eftersom det finns alla möjliga sorters språkresor. Men en språkresa är en resa anpassad till att lära sig ett språk och göra massor skojiga saker tillsammans med personer från sitt land och även från andra länder helt enkelt! Man hamnar i språkets centrum och måste kunna leva på språket eftersom man befinner sig i ett land som oftast inte kan något annat språk, finns dock undantag såklart, men, de är inte bara en semester som många tycks tro utan man går i skolan några timmar om dagen för att lära sig mer om språket och kulturen. Enligt mig är de en perfekt kombo med språkresa, eftersom jag älskar amerikanska och älskar att prata och lära mig mer utav språket, samtidigt som jag är sugen på värme och sol, nöjesparker, upplevelser, och att få se mer utav USA!

Vad kostar en språkresa och vad ingår i priset?

Det är också en rätt klurig fråga eftersom det kostar olika för olika språkkurser. USA-kursen var den lite dyrare i Stsa utbud av språkresor. Min språkresa kostar runt 35.000, men då har jag också valt till försäkringar osv. Dessutom ingår det också en massa, läroböckerna, kursen, boende, mat osv :D Det man ska tänka på är att man själv får stå för fickpengar och sts rekommenderar ca 2000 kr i veckan för fickpengar. Men om man ska shoppa mycket och liknande behöver man ha med sig lite mer enligt mig ;) också beror de på vad man vill göra, utbudet av aktiviteter är stort på nästan alla kursorter!

Varför valde du just USA och inte typ Spanien, Irland, Storbritannien eller Tyskland?

Enkelt svar. För att jag ääälskaaaaaaar USA! Mitt drömland, haha. Så stort och så mycket olika kulturer i ett och samma land. Går inte att beskriva egentligen. Har alltid varit intresserad mer utav USA och amerikanska än andra språk och länder :)

Vad hoppas du få ut av resan?
Massor minnen för livet, glädje, äventyr och såklart ökad språkkunskap! Hoppas på att lära känna massor av människor runt om i världen och att ha vänner över hela världen. Vill se USA, mitt drömland. Hitta på skojiga saker tillsammans och bara hare gött. Känna när man kommer hem att man har fått sett mer utav världen och att Sverige bara är en myra utav allt land på jorden och ett halvt sandkorn utav alla möjligheter i livet.  Och för att inte glömma; Känslan av att kunna klara sig på egen hand.

Vad känner du inför resan?

känner mig PEPPAD, som tusan. Självklart lite nervositet i bilden också men den räknar jag med att den kommer precis innan jag ska åka.
 

Och nu till den slutgiltliga frågan;
Kommer du att blogga under tiden?

Varje dag. Ska verkligen försöka! Lämnar inte datorn eller bloggen hemma, utav de följer med mig. Ni mina läsare kommer självklart få följa med mig till Los Angeles i bilder, texter och tankar. Bloggen är en stor del utav denhär resan. Ni kommer inte missa mycket!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0