ta del av det, låt VI lära ER!

Jag praoar på min gamla skola på slöjden och har varit med på 3 lektioner. Dom 2 första var det med 3or och nu sitter jag med en 6a. På 3ornas lektion hjälpte jag till och 3 andra vuxna. På den här lektionen, den sista, med trötta 6or är det en lärare + jag. Vad är de för stil? 14 stycken 12 åringar och en vuxen, är, ja, kaos. Ingen gör det dom ska och läraren får skit för att hon inte hjälper alla. Jag är inte den som är rädd att säga till vad jag tycker, att dom kan betee sig, betee sig som 12år. Det är deras ansvar att sitta på sin plats och vänta. Sure, de e inte kul, jag vet, men är man så pass gammal tycker jag man kan ta det ansvaret. Om inte, borde dina föräldrar lära dig rätt och fel. Men ska skulden läggas på 14 trötta 12 åringar som inte orkar sitta still och vänta på hjälp? 

Ser samhället något av dehär, läggs de några pengar? Fine, inga pengar, ellerhur. Men lärare så det räcker och pärmar till alla elever, är det mycket att be om? Satsa pengar på skolan, skolan är där man lär sig och där man ska få med sig kunskap till sin framtid. DET tycker jag, är viktigt. Det är grunden för sitt gymnasie- och jobb val. Ser ni vuxna "förnuftiga" människor problemet? Dom, -Massa prat, joooo vi tycker vi måste göra skolan bättre, jaa, vad ska vi göra? Jo, si o så, ah nu går jag och argummenterar med någon om nått, ja nått ja venne riktigt va det är. 

MEN SNÄLLA! Gör det ni ska och ta tag i problemen som finns, skolvärd, politiker och yadayada. 

Bara o snacka om hur lärarna och eleverna går om varandra i pratet, lärarna är kvar nångång på 70talet, elever här o nu, dataspel o smink hitodit, är det inte dax att ni vuxna som ska föreställa "förebilder" för dom unga, sätta sig in i vår bild av livet, liksom sättet vi pratar på. Det är ERT ansvar. Skolan blir roligare om lärarna är glada och tar del av ungdomslivet? Menar, serri, hur kul äre att komma in i klassrummet till en sur 65åring som skriker om man gör minsta felsteg. Tänk om, tänk rätt. Det är dax att ni vuxna så som äldre slutar springa från internet och dagens ungdomssätt att kommunicera. På tal om Internet, de går inte att komma ifrån. Det är en stor del av världen, det är inte förr det är NUTID,  tex mobilerna ÄR en del av dagens människors liv, ACCEPTERA. Ta del av det, låt VI lär ER. Ta de till nästa level. 

Nu kör vi people, surfa på, wooo

Sluddrigt inlägg o massa text, kanske svårt att förstå men går inte att förklara bättre. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0