BM

Ja, balsammetoden. Det är en tvättningsmetod som går ut på att man slutar använda schampo. Man använder inte några produkter med ämnen som inte balsam kan tvätta ur, alltså får man friskare hår för att schampo sliter väldans mycket och hindrar hårets naturliga form att komma fram. Schampo sliter upp mycket på fjällskiktet på hårstråna, speciellt på lockigt hår då det är svagare naturligt. Så grym metod!! Har testat flera gånger tidigare men inte orkat fortsätta för att det inte finns så många godkända produkter, men nu SKA jag lyckas att få långt och fint hår utan slitage! Så grymt. Ser ni nån skillnad på håret? På första bilden har jag precis tvättat med sista schampot. Bara lockar längst ner, ser ganska frissigt och torrt ut längre upp. På andra bilden har jag gjort min första balsamtvätt, ser mycket fräschare och friskare ut! Lockarna har börjat orka leta sig uppåt och håret ser mycket fylligare ut. Inte liksom bara några lockar längst ner. Jag ska absolut fortsätta!  Hur gör man då för att börja? Jo..
 
Kolla om du har något schampo utan silikoner och parabener, om inte, köp något utav dom här som är godkända som sista schampo HÄR!  , du behöver inte välja det allra dyraste, men jag har provat några och tycker att fructis pure & shine funkar jättebra!
 
Du behöver ett tvättbalsam, det måste vara lätt & för ett starkt hår, det här balsamet ska du göra din hårbotten ren med. Var noga med att inte köpa ett balsam som är för torrt hår ex, det är för mycket vårdande ämnen i och du kan tynga ner håret! Köp det biligaste du kan hitta. Jag kör på balsam från coop, funkar suveränt, tynger inte ner ett dugg och gör hårbotten ren! En lista med godkända tvättbalsam hittar du HÄR!
 
Efter du börjat tvätta med ditt tvättbalsam är det bra att köpa ett vårdande balsam till topparna för att få det lenare och finare. Jag använder Loreals Lila just nu och den är jätte bra! HÄR hittar du en lista på godkända vårdande balsam.
 
Du kan om du vill köpa en godkänd hårinpackning ( jag ska köra på Garnier Respons körsbär & pärlemor) som jag har hört är super bra! ,  och styling osv också. Du kan hitta godkända produkter HÄR & hårinpackning HÄR!
 
Börja med att tvätta håret med ditt sista schampoo, gör det minst 2 gånger så du får ur alla silikoner och oönskade ämnen, så det verkligen känns rent! Dagen efter kan du börja med din första balsamtvätt.Du lägger ditt tvättbalsam i hela hårbotten och masserar länge så all smuts går ur och sköljer med massor vatten. Sen tar du ditt vårdande balsam och låter det verka i topparna i några minuter sen sköljer, som ett vanligt balsam. När du kommit ut ur duschen kan du om du vill, krama i lite gel i håret för att ge lockarna stadga. Det har jag inte prövat än men det sägs ska vara bra!
 
Mer kan du hitta på www.lockig.se www.lockig.se www.lockig.se
Tjejen som startade detta har en kollektion med produkter för balsammetoden, och massor krämer för lockigt hår. Om du har rakt hår, kan du också köra med balsammetoden, det är samma sak för lockigt hår, du får ett friskare och starkare hår!
 
Ser ni någon skillnad? :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0